Visit Sweden, tekniskt monterkoncept

KSE har hjälpt Speak Marketing med att ta fram ett monterkoncept för när Visit Sweden deltar på mässor runt om i världen. Leon Lewandowski på Speak Marketing AB är mannen bakom design och funktion för en monter som har gjort över tjugo mässor sen 2007. Under den tiden har den blivit känd som en mycket funktionell och väldesignad monter. Hög kvalitet i alla avseenden gör den dessutom helt återanvändningsbar från mässa till mässa. Under en av de största pro-mässorna, EIBTM i Barcelona december 2009, fick montern mässarrangörens miljöpris tack vare detta. De tekniska lösningarna i monterkonceptet står vi på KSE för.

Vad som först och främst syns är de fyra videotornen som på två sidor är täckta med vad som uppfattas som en massiv bildyta för rörlig bild. Eftersom standardlösningarna för den här typen av bildteknik inte gav önskat resultat, satte sig KSE’s Ola Schönbeck vid ritbordet. Ola kom efter en del laborerande och testande upp med en helt ny produkt, som motsvarade kundens önskemål både kvalitetsmässigt och kostnadsmässigt. Lösningen består av sex stycken 37”skärmar per pelare som är monterade på höjden tre och tre i 90 graders vinkel. Normalt används fyra pelare i montern vilket totalt ger tjugofyra skärmar. Alltihop drivs av två specialbyggda datorer och ett skräddarsytt program.

Bildtemat på pelarna byts ut, beroende på vilka sponsorer som deltar, vilket land man befinner sig i för tillfället, samt för att hålla montern fräsch och intressant. Övrig teknik i form av tross, ljus, ljud, datorer och bild skräddarsys från mässa till mässa allt efter kundens önskemål. Då och då har vi artister i montern som presenterar Sverige från sin bästa sida med sång och musik.

Speak Marketing och Visit Sweden är två av de kunder som ständigt återkommer till oss på KSE med nya kreativa idéer, vilka vi tacksamt tar emot och förverkligar. Senaste tillskottet består av en superriktad högtalare som kan kasta ljudet upp till 30 meter och träffa en yta av en halv kvadratmeter. Detta möjliggör att man kan spela upp exempelvis ett meddelande i gången utanför montern till en person som står i ”sweetspoten”, helt utan att störa övriga mässbesökare. Meddelandet i detta fall består av en manlig och en kvinnlig röst som turas om att viska ”Visit Sweden” med ca 5 sekunders paus emellan. Förbipasserande uppfattar det som om någon viskar rakt in i örat på dem. Eftersom högtalaren är extremt riktad, kan exempelvis två personer gå förbi högtalarens kast och bara den en av dem uppfattar viskningen. Detta ger upphov till en del komiska situationer och medför att många kommer in i montern och frågar vem/vad som viskat i deras öra samt hur detta gått till.

Uppdragsgivare:
Speak Marketing

Slutkund:
Visit Sweden

One thought on “Visit Sweden, tekniskt monterkoncept


    Warning: call_user_func() expects parameter 1 to be a valid callback, function 'twentyeleven_comment' not found or invalid function name in /home/ksese/public_html/wp-includes/comment-template.php on line 1336

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

*

Följande HTML-taggar och attribut är tillåtna: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>